Konsumenci nie potrzebują marek?

Tytuł artykułu jest celowo prowokacyjny, zwłaszcza dla ludzi zajmujących się marketingiem. Pomyśl … gdyby istniał sklep bez marek, to konsument znalazłby w nim wszystkie artykuły, których potrzebuje. Prawda? Na dziale z olejami znalazłby olej rzepakowy lub z kokosa, bez nazwy marki. Na dziale RTV telewizor 30 lub 42 calowy, bez logo. Co wnikliwsza osoba sprawdziłaby skład lub parametry techniczne artykułu, aby upewnić się w zakupie. Z tego punktu widzenia, marki są klientom niepotrzebne. Dlaczego więc półki sklepowe się od nich uginają?

Marki potrzebne są producentom do osiągania wyższego zysku

Produkty markowe mają większy obrót, a co za tym idzie przynoszą większe dochody. Rynek w naturalny sposób wyłania kilku, zwykle dwóch głównych graczy, którzy mają więcej niż 70% udziału w rynku. Główną zaletą marki jest to, że dzięki niej kupujący zapominają o wyższej cenie produktu markowego i decyduje się na jego zakup.

 

Jakie są inne korzyści z posiadania silnej marki?

Szybsza decyzja

Silne marki ułatwiają konsumentom podejmowanie decyzji zakupowych i minimalizują ryzyko złego wyboru. Klienci myślą: „Kupię pendrive SilnejMarki, to sprawdzona firma. Nie mam pewności czy ten SłabejMarki będzie dobry.”

Mniejsze ryzyko

Silne marki świetnie sprawdzają się w roli prezentów. Nikt nie chce kupić w prezencie „bubla”. Markowy prezent gwarantuje jakość, a nawet - w przypadku jego zepsucia - oddala winę od obdarowującego. „Jak mógł się zepsuć przecież dostałem produkt topowej marki?”. Dlatego zarządzając marką warto posiadać wersje limitowane produktów, zapakowane jak na prezent lub personalizowane.

W świadomości konsumentów silna marka zapewnia również lepszy i szybszy serwis dostępny w wielu miejscach. Kupujący spodziewają się mniejszych problemów przy ewentualnym zwrocie towaru. Niestety w rzeczywistości serwisy znanych marek nie zawsze są prokonsumenckie.

Więcej możliwości

Marka, która trafia do konkretnej grupy docelowej o sprecyzowanych potrzebach trafniej odpowiada na jej potrzeby. Marka może być liderem w kategoriach niszowych lub specjalistycznych. Dobrym przykładem jest piwo marki Kasztelan. Kiedyś było to lokalne, mało znane piwo. Dzięki podkreśleniu w komunikacji marki, że jest to piwo niepasteryzowane powstała kategoria piw niepasteryzowanych, której Kasztelan stał się liderem.

Gdy konsumenci mają specyficzne potrzeby lub problemy, zwykle wybierają produkty specjalistyczne, niszowe. Spotkałem ostatnio preparat do czyszczenia owadów z szyb samochodu. Może kierowcom wystarczyłby preparat do czyszczenia szyb, jednak została utworzona nowa kategoria, w której marki mogą konkurować i zwiększać zyski.

Nie boi się promocji

Silna marka jest odporna na promocje cenowe stosowane przez konkurencję. Główną determinantą jej zakupu nie jest niska cena, a wyobrażenia związane z nią związane. Zbyt częste promocje mogą wręcz zaszkodzić marce i sprawić, że będzie ona postrzegana jako mniej elitarna.

Marka dla konsumenta

No dobrze, producenci potrzebują marek, ale czy naprawdę konsumenci nie potrzebują marek? Potrzebują.

"Marka w sposób niewerbalny opowiada światu o osobowości konsumenta, który ją wybrał. Daje mu to satysfakcję z zaakcentowania siebie otoczeniu. Konsumenci traktują posiadane przedmioty jako „przedłużenie” samych siebie."

Więcej o tym można przeczytać klikają w ten link



Jak tworzyć silną markę?

Nasuwa się pytanie, jak tworzyć silną markę? Napisano na ten temat wiele artykułów, moja odpowiedź jest krótka:

1) Trzeba dbać o markę, o jej identyfikację, treść i komunikaty. Nie można jej zaniedbać.

2) Należy podążać za strategią marki, która jest określona w dokumencie lub w głowie. Podążać zgodnie z przysłowiem: kropla drąży skałę.

3) Dobrze wypośrodkować znajomość narzędzi komunikacji marki (storytelingi, archetypy, itp…) i biznesową intuicję. Branding to nie przedmiot ścisły.

4) Regularnie odpowiadać na pytanie, czy moja marka jest przyjacielem klienta? Jeśli nie, czy mam pomysł, jak to zmienić.

Zapraszam do kontaktu

Mając 10 letnie doświadczenie w branży, znając temat zarówno od strony kreacji, programowania jak i marketingu, chętnie służę radą w wyborze najlepszej “drogi reklamowej” dla Państwa firmy.

Jestem praktykiem, cenię sobie przejrzystość oferty, dobry kontakt i zdecydowane działanie.

Łukasz Sochacki
właściciellinkedin
tel. +48 603-651-245
biuro@artso.pl

ARTSO
ul. Głogowska 132/140
60-243 Poznań

Formularz

2 + 3 = ?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ARTSO Łukasz Sochacki, ul. Głogowska 132/140, 60-243 Poznań umieszczonych w tym formularzu w celu otrzymania oferty i informacji związanych z realizacją usług. Podaję swoje dane dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą. Wiem, że zgodę tą mogę wycofać wysyłając wiadomość na e-mail biuro@artso.pl używając adresu, którego zgoda dotyczy. Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się Polityce Prywatności.


ARTSO.pl - Zapraszamy do współpracy

ARTSO.pl
Agencja interaktywna
ul. Głogowska 132/140, 60-243 Poznań