Każdy projekt musi mieć cel swojego istnienia. Po pierwsze musi się podobać(co jest oczywiste). Po drugie rozwiązywać jakiś problem. Po trzecie wpływać na biznes.
Zacznijmy od tego, że projekt powinien się podobać, przede wszystkim osobom decyzyjnym i być ogólnie dobry. Jeżeli projekt nie trafi w gust, to nic więcej nie osiągnie. Nawet najlepszy w oczach designera projekt musi spełnić ten warunek. Moje doświadczenie mówi, że jeżeli projekt jest przemyślany, a designer wie, dlaczego użył wybranej formy: kolorów, fontów i emocji — kiedy widać profesjonalizm, to projekt rzadziej jest odrzucany.
Rozmawiać
Trzeba rozmawiać. Największą wiedzę o firmie, produkcie lub usłudze ma zazwyczaj nasz klient. Korzystajmy z tego i wyciągnijmy najwięcej wniosków z rozmowy. Nawet najlepszy brief, nie zawsze wprowadzi w istotę produktu, a tym bardziej w osobowość decydentów i ich oczekiwania. Nawet jeżeli kontrahent chce coś zupełnie nowego, czego nie umie określić, to przynajmniej będziemy o tym wiedzieć, by podjąć dalsze decyzje. Być może trzeba będzie wykonać analizę brandu, konkurencji, targetu - położyć większy nacisk na branding.
Tworzyć według zasad projektowania i reguł marketingowych
Reguły i zasady ułatwiają pracę i eliminują oczywiste błędy.
Więcej na temat zasad projektowania można znaleźć w artykule aida w projektowaniu oraz na naszym blogu.
Celem każdego projektu jest rozwiązanie jakiegoś problemu. Powiedzmy, że tematem jest stworzenie strony www. Załóżmy zatem, że klient, przychodząc do agencji, ma problem ze stroną www - jej nie intuicyjnością, słabo uwypukloną ofertą i potrzebą nowych funkcji. Klient chce usunąć te problemy. To jest zadanie, które stoi przed agencją.
W innym przypadku, gdy głównym problemem, który stawia klient, jest design nieoddający atmosfery marki — żyje życiem innym niż marka — to skupiamy się na rozwiązaniu tego problemu. Jeżeli nawet zrobimy super UX, stronę z nowymi funkcjami, ale design nie przeniesie marki w pożądane miejsce, nie rozwiążemy problemu, który przed nami postawił Klient.
Właściciel marki oczekuje, że nowy projekt przyniesienie mu korzyści biznesowe - w krótkiej lub długiej perspektywie. Nawet jeżeli zmienia niemodną identyfikację, opakowanie lub stronę www to dlatego, że liczy, że nowy pomysł przyniesie korzyść finansową.
Dobry projekt opakowania potrafi zwiększyć sprzedaż lub dochodowość. Marketing, komunikacja i dystrybucja też odgrywają w tym kluczową rolę. Jednak co zdziałają, jeśli produkt będzie w nieodpowiednim opakowaniu? Niedostosowanym do grupy docelowej, niezgodnym z misją marki, jej wartościami itd.
W projektach digital celem jest zwiększenie konwersji, ilości wyświetleń, sprzedaży, czasu przebywania na stronie www, polubień, fanów. To cele, które stosunkowo łatwo przeliczyć na pieniądze.
Konkluzja
Projekty powinny się podobać, rozwiązywać problem i mieć wpływ na osiągnięcie celu biznesowego. Dobry designer to projektant, który rozumie istotę brandingu. Projekt, przed którym nie postawiono żadnego celu, może w ogóle nie powinien być realizowany. Projekt bez celu jest jak statek bez steru. Płynie nie wiadomo dokąd.
Zapraszam do kontaktu
Mając 10 letnie doświadczenie w branży, znając temat zarówno od strony kreacji, programowania jak i marketingu, chętnie służę radą w wyborze najlepszej “drogi reklamowej” dla Państwa firmy.
Jestem praktykiem, cenię sobie przejrzystość oferty, dobry kontakt i zdecydowane działanie.
Łukasz Sochacki
właściciel
tel. +48 603-651-245
biuro@artso.pl
ARTSO
ul. Głogowska 132/140
60-243 Poznań
Formularz