Filtrowanie produktów w sklepach www

Filtrowanie w sklepach zwiększa sprzedaż

Rynek e – commerce rządzi się pewnymi prawami. Nie jest tajemnicą, że klienci, wchodząc na stronę danego sklepu nie zawsze wiedzą, czego dokładnie szukają. Badanie pokazują, że zaledwie 30% konsumentów szuka określonych produktów, reszta zwykle przegląda asortyment. Dlatego tak ważne jest to, by sprzedawca w swoim sklepie www uwzględnił filtrowanie produktów. Dobrze wdrożone filtry pomogą bowiem klientom przeszukać tysiące produktów i skupić się na takich, które odpowiadają ich potrzebom.

Filtrowanie – dobrze postrzegane przez konsumentów

Dobrze wprowadzone filtrowanie produktów jest pozytywnie postrzegane przez konsumentów. Wskazuje bowiem, że dana firma właściwie zarządza sklepem profesjonalnym internetowym. Poza tym zwiększa też liczbę wyświetlanych produktów i wpływa na wzrost sprzedaży w sklepie.



Jak powinny być zorganizowane filtry w sklepie www?



1. Filtry dostosowane do kategorii produktów

Sprzedawca musi dokładnie zastanowić się nad cechami charakterystycznymi swoich produktów, a także określić, które spośród nich będą istotne dla klientów. Ważne będą typowe wyznaczniki takie jak: kolor, rozmiar, czy zakres cen. Jednak konsumenci, znając serwisy typu allegro, e-bay przyzwyczajeni są do filtrów, które dostosowują się automatycznie do kategorii, którą przeglądają. Kiedy klient kliknie np. w kategorię „Tkaniny”, to pokazuje się filtr „gramatura” i „maksymalna szerokość”. Jeżeli zmieni kategorię na „Farby”, to pokazują się filtry „kolor” i np. „wodoodporność”
 


2. Filtry nazwane zgodnie z oczekiwaniem klientów

Warto również uwzględniając filtrowanie posługiwać się słowami, jakich używają klienci. Filtry na pewno nie są dobrym miejscem do stosowania żargonu branżowego. 
Trzeba pomyśleć o tym, co wpisują w wyszukiwarkę klienci. Filtry muszą być popularne 
i łatwe dla zrozumienia dla klientów. Po prostu: klienci nie mogą mieć problemu 
z wyszukaniem tego, na czym im zależy.

3. Filtry dobrze widoczne i łatwo edytowalne przez klienta


Po wprowadzeniu kategorii filtrów warto też przemyśleć, jak można ułatwić znajdowanie, usuwanie i dodawanie filtrów. Badania wśród internautów dowodzą bowiem, że aż 40% przepytanych użytkowników narzeka na to, że filtry nie są dopasowane do ich oczekiwań, albo nie potrafią znaleźć opcji filtrowania. Ważne jest, by filtry były widoczne. 
Można je wyświetlać na górze strony. Użytkownicy przyzwyczajeni są też do tego, że filtry znajdują się na pasku bocznym. Jedno jest pewne: filtr niewidoczny traktowany jest tak samo, jak filtr nieistniejący.





4. Ścieżka lokalizacji - breadcrumbs 

Breadcrumb to ścieżka pokazująca aktualną lokalizację konsumenta w sklepie oraz niżej zagłębione kategorie. Przykład Home > Kategoria > Podkategoria > Nazwa produktu.
Ułatwia klientowi wyszukiwanie produktów w niżej położonych w hierarchii podkategoriach. Kiedy klient, używając Google trafi bezpośrednio na produkt w Twoim sklepie i ten nie spełni jego oczekiwań, może użyć bredcrumb, aby znaleźć odpowiedni przedmiot w innej kategorii. Zrobi to łatwo i szybko. W przypadku kiedy nie będzie bredcrumb’a klient może nie chcieć przeglądać i wyjść ze sklepu. Bredcrumb pozwala klientowi zostać dłużej w sklepie i dokonać zakupu odpowiedniego produktu. Dlatego istotne jest, by był on widoczny i wykonany intuicyjnie.



5. Wyszukiwarka inteligenta - podpowiadająca

Wyszukiwarka w sklepach internetowych docenią w szczególności klienci, którzy już wiedzą, jaki model chcą zakupić i sprawdzają, czy to jest on dostępny. Wyszukiwarka zatem powinna szybko i inteligentnie rozpoznać wpisany model z uwzględnieniem synonimów. Dobrze, jeżeli wyszukiwarkę można skonfigurować tak, by pierwszymi wynikami były te, które chcemy, żeby klient widział. Załóżmy, że klient wpisuje numer tuszu do drukarki „CN-78” to chcielibyśmy decydować, co ma być na pierwszym miejscu, czy tusz najtańszy, najnowszy, zamiennik, czy oryginał? Ciekawym rozwiązaniem jest też wyszukiwarka, które po wpisaniu kilku liter podpowiada nazwę produktu, czasem nawet ze zdjęciem. Błyskawicznie klient widzi wynik, co sprawia, że cały proces jest szybszy, czyli w oczach klienta lepszy.



Wdrażając wyszukiwarkę i filtry wg powyższych zasad sprawiamy, że nasz sklep jest bardziej przyjazny dla konsumentów. Łatwiej się w nim odnajdują, Łatwiej znajdują to, czego potrzebują. Łatwiej dokonują zakupów. Czują się dobrze obsłużeni. Porównując to ze sklepem tradycyjnym, to każdy lubi, kiedy szybko znajdzie obsługę. Doradca sprawnie i kompetentnie udzieli odpowiedzi. Nikt nie lubi, kiedy produkty są poustawianie w nieodpowiednich miejscach. Nikt nie lubi długo czekać na obsługę, lub kiedy obsługa nie potrafi znaleźć odpowiedniego produktu, mówiąc: „proszę poczekać, gdzieś tutaj chyba był”.

 

Zapraszam do kontaktu

Mając 10 letnie doświadczenie w branży, znając temat zarówno od strony kreacji, programowania jak i marketingu, chętnie służę radą w wyborze najlepszej “drogi reklamowej” dla Państwa firmy.

Jestem praktykiem, cenię sobie przejrzystość oferty, dobry kontakt i zdecydowane działanie.

Łukasz Sochacki
właściciellinkedin
tel. +48 603-651-245
biuro@artso.pl

ARTSO
ul. Głogowska 132/140
60-243 Poznań

Formularz

2 + 3 = ?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ARTSO Łukasz Sochacki, ul. Głogowska 132/140, 60-243 Poznań umieszczonych w tym formularzu w celu otrzymania oferty i informacji związanych z realizacją usług. Podaję swoje dane dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą. Wiem, że zgodę tą mogę wycofać wysyłając wiadomość na e-mail biuro@artso.pl używając adresu, którego zgoda dotyczy. Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się Polityce Prywatności.


ARTSO.pl - Zapraszamy do współpracy

ARTSO.pl
Agencja interaktywna
ul. Głogowska 132/140, 60-243 Poznań